söndag 1 juni 2008

Varför är det inga tåg på rälsen?

Den första bilden är tagen från Nyköpings station mot Oxelösund. Den andra bilden är tagen vidare in i landet t.ex. Flen. Solen skiner fint in i bilden och påminner om att SJ numer bara kör på vatten och vindkraft. Det är vackert eller hur?
Nu kommer frågan varför politiker envisas med att upphandla diselbussar för persontrafik. Vad är det för politiker vi har egentligen?
Spåren ligger där så vackert men inget tåg åker på rälsen, ekonomiskt och miljömässigt oförsvarbart anser Nyköpingsbloggen.



Wkipedia skrier om TGOJ

TGOJ förväxlas ofta med TGO, Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösund, som är det ursprungliga moderbolaget till TGOJ. TGOJ har aldrig varit något annat än ett järnvägsföretag medan TGO:s huvudområden var malmbrytning, ståltillverkning, sjöfart etcetera.
TGOJ blev med tiden en järnväg som gick från Ludvika, via Grängesberg, Frövi, Köping, Eskilstuna, Hälleforsnäs, Flen och Nyköping till Oxelösund. Den byggdes för att frakta järnmalm från Bergslagen till hamnen och järnverket i Oxelösund. TGOJ köpte med tiden många av metallindustrierna längs järnvägen, vilka blev Grängesbolaget.
Till skillnad från nästan alla svenska enskilda järnvägar införlivades aldrig TGOJ med Statens Järnvägar utan förblev fristående. Bolaget ägdes under en tid av SSAB, därefter gemensamt av staten och SSAB med hälften var, och blev till sist förstatligat. Bolaget investerade kraftigt i järnvägen under 1950-talet då banan elektrifierades mellan Ludvika till Oxelösund. I Oxelösund skedde satsningen tillsammans med en i stort sett totalombyggnad av hela staden, vilket ledde till en ny bangård för järnverket och ny anslutning till hamnen.