Nyköpingsbloggen kan idag publicera en lång intervju med
Björn Wadström som ger ytterligare information om utförsäljningen av
Nyköpingshem och ”Rikshemaffären”.
Du har i olika forum
uttryckt ett starkt missnöje med kommunala fastighetsaffärer, varför engagerar
du dig just i dessa frågor?
- Ja det var en bra fråga. Jag
har som socialarbetare 30 års erfarenhet av bostadsmarknaden och de svårigheter
många människor har att ordna en vettig bostad för sig och sin familj. Kommunen
har ett bostadsförsörjningsansvar som Nyköpings Kommun inte lever upp till.
Skiljer sig Nyköping
från andra kommuner i Sverige?
- Bostadsmarknaden fungerar dåligt
med bostadsbrist på många orter i Sverige. Nyköping är nog inte unik som
kommun. Men nu är det i Nyköping jag bor och arbetar. Nyköping skulle t.ex.
enkelt kunna inrätta en kommunal bostadsförmedling som direkt skulle innebära
att fler privata fastighetsägare blev delaktiga i det bostadssociala ansvaret.
Du är även politiskt
engagerad, berätta lite om ditt politiska engagemang.
- Jag är engagerad i Miljöpartiet
och just nu i rollen som sammankallande för partiet.
Är du alltså
ordförande för partiet?
- He, he, nej.. Miljöpartiet
fungerar inte riktigt så. Visst representerar jag kommunorganisationen i vissa
lägen, men mitt uppdrag är främst att hålla ihop partiet. Det sker genom att
jag har kontakt med våra förtroendevalda och ser till att vår ledningsgrupp och
medlemsmöten får möjlighet att mötas och fatta beslut. Ett parti fungerar
egentligen som vilken förening som helst.
Ni har från
Miljöpartiet många representanter i fullmäktige och nämnder och styrelser vad
är deras uppgift.
- Ja de är rätt många drygt 25
personer. Enkelt beskrivet så skall de förtroendevalda verkställa
partiprogramet vi gått till val på under mandatperioden.
Är det inte en
omöjlig uppgift för ett parti som inte ens har fått 10% av väljarstödet?
- Nej det är egentligen ganska
enkelt. Inget parti har egen majoritet så efter valet sker förhandlingar mellan
olika partier där man försöker skapa en majoritetsöverenskommelse för
mandatperioden.
Har frågan om
Nyköpingshem förhandlats i de majoritetsöverläggningar v-s-mp hade efter valet?
Vi läste varandras partiprogam
och då fanns det inga synpunkter på vårt ställningstagande att bevara
allmänyttan. De tre partierna hade nog liknande budskap till väljarna om att
majoriteten inte avsåg att sälja ut allmänytan. Men det är väljarna som får
svara på hur de uppfattat vad deras respektive parti sagt. Miljöpartiet har i
sitt partiprogram inskrivet att bevara allmänyttan så det är ingen nyhet. Vi
var nog också rätt eniga om att det behövde satsas på fler hyresrätter i
Nyköping.
Varför avbryter inte
Miljöpartiet samarbetet om ni nu anser att de andra inte följer
majoritetsöverenskommelsen?
- Jag kan inte svara på den typen
av frågor eftersom det är våra medlemmar som har makten i den typen av
ställningstaganden. Men vi är just nu lite avvaktande av två skäl. Det första
är givetvis att än är inte utförsäljningen beslutad av Kommunfullmäktige. Det
andra som är att v menar att mp varit med på affären hela tiden.
Går det att lita på
Miljöpartiet? Hur skall samarbetspartierna veta vad Miljöpartiet anser i olika
frågor om ni ger oklara budskap?
- Egentligen är påståendet en
skitfråga eftersom Miljöpartiet tydligt framfört sitt nej både i
partiprogrammet, valet och sedan många månader i direkta möten efter att ”Rikshemaffären”
blivit känd i sin helhet för partiet. Vi har i vår majoritetsöverenskommelse inskrivet att vi
skall vara överens. Nu är vi överens om att vi inte är överens. Men i politiken
är det inte så enkelt. Samarbete bygger på förtroende och innan vi landar i
någon form av beslut skall vi göra helt klart internt om vad som skett i relation till v och deras påstående. Miljöpartiet
tänker långsiktigt och vi behöver alla fakta på bordet innan vi är redo för
någon form av ställningstagande. Vår grundinställning är att avtal skall
hållas. Vi har försökt föra en dialog trots allt, där vi pekat på att de
grupper som borde vara prioriterade för Nyköpings Kommun är äldre samt ungdomar
och studerande.
- Slutsatsen av våra samtal är
nog som jag uppfattar det att det enda som är intressant för s är just att
hjälpa Rikshem att etablera sig i Nyköping oavsett vad det kostar.
Vad händer om
alliansen röstar emot försäljningen?
- Ja det var en intressant fråga.
Men alliansen skrattar nog hela vägen till och från Kommunfullmäktige över att
vänsterpartiet och socialdemokraterna privatiserar allmänyttan.
Men om de mot
förmodan skulle rösta emot försäljningen?
- Det kommer inte att hända,
förutom Miljöpartiet kommer möjligen Sverigedemokraterna att rösta emot i övrigt
är nog alla överens.
Du glider undan
svaret. Vad händer om alliansen skulle rösta nej till en försäljning?
- Då skulle Miljöpartiet vara
mycket nöjda och troligtvis tusentals hyresgäster också.
Vad händer då med
majoriteten i Kommunfullmäktige?
- Nu upprepar du frågan. Det
kommer inte att hända att det blir nej i kommunfullmäktige är mitt enkla svar.
Vänsterpartiet och socialdemokraterna vill sälja ut allmänyttan till Rikshem och varför
skulle allianspartierna ha något emot det?
Du har själv ett
förtroendeuppdrag från KF. Kan du beskriva det uppdraget?
- 2006-2010 hade Miljöpartiet en
majoritetsöverenskommelse med allianspartierna och då blev jag utsedd till
ordinarie styrelseledamot i Nyköpingshem AB. När vi fick ett majoritetsskifte
2010 byttes hela den ordinarie styrelsen ut förutom jag.
Är det vanligt att en
hel styrelse byts ut i ett bolag?
- Jag vet inte men visst var det
märkligt. Utan att kritisera enskilda ledamöter kan jag nog säga att styrelsen
befolkades av politiker istället för personer med intresse för drift av
fastighetsbolag.
Hur menar du?
- Enkelt kan jag beskriva det som
att när jag sitter som ledamot i styrelsen är jag inte miljöpartist utan mitt
huvuduppdrag är att värna om bolaget Nyköpingshem AB. Människor i en styrelse
skall ha olika kompetens. Jag har lärt mig mycket om bolaget och
fastighetmarknaden de sex år jag varit ordinarie i styrelsen. Jag har tidigare
studerat ekonomi och haft uppdrag som revisor så det underlättade för mig att
lära mig fastighetsekonomi och förstå hur Nyköpingshem AB fungerar. Min ursprungliga
kompetens handlade nog främst om socialt arbete och sociologi. Kunderna i det här fallet hyresgästerna är det
viktigaste för alla typer av bolag. Har man inte nöjda kunder så får de flesta
bolag packa ihop. Men en styrelse behöver en bred kompetens och det är möjligt
att vi nu har många styrelseledamöter som är kompetenta på andra viktiga
områden. Det är svårt att avgöra eftersom de flesta inte säger så mycket på
styrelsemötena.
Menar du att övriga
ledamöter inte värnar om bolaget. Det är ett ganska allvarligt påstående!
- Det är inte påståendet som är
allvarligt utan just att styrelsen politiserats.
Ge något exempel?
- Jag kan ge många exempel. Det
allvarligaste är att några socialdemokrater gjort upp om en off-marketaffär
utan att styrelsen i Nyköpingshem informerats och utan att det fanns något
uppdrag från ägaren Kommunfullmäktige.
Kommunfullmäktige gav
bolaget i uppdrag 2011-11-08 att utreda och föreslå en större samlad
försäljning. Är inte det ett tydligt ägardirektiv som alla partier i
Kommunfullmäktige var överens om?
- Kontakterna med Rikshem AB hade
skett innan ägaren Kommunfullmäktige gav något uppdrag till Nyköpingshem AB.
När jag fick klart för mig hur affären såg ut sa jag nej i styrelsen. Det var
ett tydligt nej till att sälja till ett förutbestämt bolag samt till att
vinsten skulle användas till att köpa fastighet av PEAB. Det är ett yttrande
jag lyckats få protokollfört om ägaren vill söka dokumentet.
Du verkar minst sagt
missnöjd med hur styrelsen arbetar.
- Japp. Den har enligt mig inte
agerat affärsmässigt och flera ledamöter är jäviga då de känner köparen
personligen. Informationen till den samlade styrelsen har enligt min bedömning
varit minst sagt bristfällig. Styrelsen har beslutat att överlåta det mesta
till bolagets presidium och i stort nöjt sig med muntliga redogörelser från
”ägaren” och anlitade konsulter. Jag är bara en styrelseledamot och får
givetvis acceptera den övriga styrelsens beslut. Jag har reserverat mig och mer
kan jag faktiskt inte göra.
Varför väljer du att
sitta kvar i styrelsen om du nu är så missnöjd med hur den arbetar?
- Även om jag blir överkörd så
har jag möjligheten till insyn i styrelsearbetet. Jag har t.ex. ägnat flera
semesterdagar åt att studera bakomliggande handlingar i just den aktuella affären. Det
är nog inte så många varken i styrelsen eller kommunfullmäktige som gjort det. Även
om inget presenteras på ett styrelsemöte så har en styrelseledamot rätt och
ansvar att få fram de handlingar den begär. Ägaren har givetvis samma rätt och
ansvar.
Du säger offentligt
att hela affären varit uppgjord på förhand och att det bara varit Rikshem som
varit aktuell som köpare. Kommunen går ut med att 60 företag var intresserade
av att köpa hur får du ihop detta?
-
Rikshem talade i ett tidigt skede om för
Nyköpingshem vilka fastigheter de tänkte köpa. De hade en egen värdering och
styrelsen var inte informerad. Efter mitt nej i styrelsen insåg nog de ledande
socialdemokraterna att de aldrig skulle få stöd av alliansen för en icke
marknadsutsatt försäljning. Pwc anlitades för att bistå styrelsen (läs
presidiet). Det finns ingen kritik från min sida på hur Pwc skött sitt uppdrag.
De hade till uppdrag att hitta en stor aktör som ville etablera sig i Nyköping.
Men, betyder inte
anlitandet av konsultfirman att det var en konkurrensutsatt affär?
-
Nej självklart inte. Portföljen utformning uteslöt
i praktiken de flesta spekulanter som skulle kunnat ge ett bud. Det var i
detta läge också offentligt på fastighetsmarknaden att Rikshem och Nyköping avsåg
att göra affärer med varandra. Det är svårt att se att någon större seriös
fastighetsaktör lägger energi och arbete på en budgivning under de villkoren.
-
Styrelsen fick inte träffa tilltänkta köpare men
vad jag fått refererat så var det bara Rikshem och Dahlhälls som presenterades
av Nyköpingshems presidiet för KS-presidie. Det styrelsen informerades om var
att konsultbolaget sänt ut 60 prospekt inte att det fanns 60 budgivare.
-
Det jag senare
förstått är att inte ens Rikshem lämnade anbud på de fastigheter som var ute
till försäljning. Den dialog som skedde när Rikshem ändrade sitt bud kanske
många ser som naturlig i fastighetsaffärer. När köpare och säljare känner
varandra sedan tidigare riskerar detta att skada förtroendet för Nyköpingshem
AB och kanske även Nyköpings Kommun som affärspartner. Andra aktörer som hade
kunnat ge ett bud uteslöts effektivt på detta sätt vilket jag menar varit
syftet hela tiden.
Förutom Rikshem avser
Nyköpingshem att göra ytterligare en affär med sina landsbygdsfastigheter. Vad
har du att säga om den affären?
-
Det skapades också en ”portfölj 2” som avsåg
samtliga landsbygdsfastigheter söder ut från Nyköping.
-
Landsbygdsfastigheterna finns i Nyköpingshems
ägo för att kommunfullmäktige tidigare ansett att Nyköpingshem skall vara
representerat över hela kommunen som en del av kommunens
bostadsförsörjningsansvar. Kommunfullmäktige kommer om de säger ja till en
försäljning att även ta ett beslut som i praktiken innebär en förändrad
inriktning i kommunfullmäktiges landsbygdsstrategi.
-
Det är bara att konstatera att hade Nyköpingshem
AB gått ut med vilka fastigheter de vill sälja och inte paketerat ihop dem så
hade det funnits ordentligt med spekulanter. Just att Pwc sände ut 60 prospekt och fick så få spekulanter visar på
detta.
Kan du ge något mer
exempel på att affären inte fungerade på ett riktigt sätt?
- Ilija Batljan (s) och tillika Rikshems
förhandlare ringde inför ett styrelsemöte upp mig personligen. Det blev då uppenbart
för mig att någon hade direkt kontakt med köparen och jag nu skulle övertalas
att säga ja till affären.
Kan du konkret
beskriva vad samtalet gick ut på?
- Jag informerade styrelsen
nästkommande sammanträde. Jag blev i samtalet personligen inbjuden till Rikshem
för att informeras och när jag tackade nej så fick jag frågan om Rikshem fick
komma till Miljöpartiet och informera. Självklart blev det nej på detta också.
Varför ville du inte
ha informationen?
- För mig är det självklart att
man inte för dialog med ett företag under en pågående försäljnings eller
upphandlingsprocess.
Är det inte en
självklarhet för alla?
- Tydligen inte ! Ilija Batljan
sa bl.a till mig att han under lång tid haft fyra man arbetande i Nyköping och
att han nu personligen skulle titta på upphandlingen av byggnationen av äldreboendet Myntan.
Vad har äldreboendet
med Nyköpingshem att göra?
- Rikshem har målsättning att
köpa äldreboenden och köpa allmänytta samt bygga i många svenska kommuner.
Myntan var en del i ”Rikshemaffären” som tydligen skulle arrangeras så att ett
hyresavtal upphandlades med Rikshem. Tanken var att det var Rikshem som sedan
skulle äga fastigheten som vi nu vet uppförs av PEAB. Att upphandla hyresavtal
känner vi igen sedan sporthallsbygget som PEAB skall bygga. Den upphandlingen
har säkert gått till på ett helt riktigt sätt. Förutsättningen för andra
budgivare att ge bud på att hyra ut en fastighet som skall byggas på av PEAB
ägd mark kan nog få fler än mig att klia sig i huvudet.
Hur menar du nu?
-
De kommunala politiker som har deltagit i samtal
med Rikshem utanför det offentliga systemet har enligt mig agerat utan
befogenhet. Det måste finnas politiska offentliga politiska beslut för att en
politiker skall få rätten eller mandat att göra affärer.
Nu påstår du rätt
allvarliga saker?
-
Återigen det är inte påståendet som är allvarligt
utan att det faktiskt skett. Visst finns det en del beslut att hänvisa till för
att i efterskott försöka legalisera det som skett.
Nu får du var
konkret, ge ett enda exempel!
-
Nyköpingshem AB har slutfört en försäljning
trots att bolaget inte fått det uppdraget. Alla handlingar är påskrivna.
Bolaget har bildat ett antal dotterbolag för att genomföra en skalbolagsaffär.
Bolagsordning är beslutad och ledamöter är tillsatta.
-
Kommunens jurist har konstaterat att om någon
överklagar bolagsbildningen så riskerar hela affären att ogiltigförklaras
-
Min invändning mot bolagsbildandet finns
protokollfört så det är inte okänt för någon i styrelsen på Nyköpingshem AB.
För mig är det mycket enkelt att konstatera att styrelsen överträtt sina
befogenheter. Så oavsett vad som beslutas i kommunfullmäktige så utgår jag från
att revisorerna beaktar detta när frågan om ansvarsfrihet skall behandlas.
Kommer besluten i KS
och KF att överklagas?
-
Om ingen annan klok kommunmedborgare gör det så
kommer jag att göra det.
Är det riktigt att
överklaga om det nu finns en majoritet i Kommunfullmäktige?
-
Jag förstår inte frågan.
Är
överklagningsinstumentet till för att lösa politiska maktstrider?
-
Nu
förstår jag frågan.
Ja och vad svarar du?
- Mitt svar är enkelt. Riksdagen har
stiftat lagar och de gäller för medborgare, tjänstemän och politiker. Jag vill
inte leva i ett samhälle där några människor tillåts skapa egna lagar och
regler.
Oberoende av hur
affären gått till verkar du ha synpunkter på utförsäljningen, blandar du inte
då ihop din styrelseroll med Miljöpartiets syn på allmänyttan?
-
Det får andra bedöma. Jag anser inte att den
skall genomföras för att det ger Nyköpingshem AB en dålig ekonomi. Bolaget
riskerar snabbt att visa negativa siffror. Det finns ingen anledning för ett
bolag att sälja inkomstbringande fastigheter om man inte har en genomarbetad plan och ekonomi för hur
bolaget skall kunna genomföra lönsamma investeringar. Det kan heller aldrig
vara en uppgift för ett bolag som Nyköpingshem AB att skapa affärsmöjligheter
för just Rikshem även om Kommunstyrelsens ordförande anser att det bolaget är
bra för Nyköping
-
Jag kan hänvisa till det Roger Akelius sa till
Allingsås Tidning. ”Det är helt riskfritt att bjuda några tiotals miljoner mer”..
http://www.fastighetssverige.se/artikel/akelius-utmanar-sin-forre-vd-8500/
Men är inte Kommunstyrelsens
ordförande ägaren?
-
Självklart är han inte det! För den som är
intresserad så utförde Pwc 2010-09-28 en granskning av kommunstyrelsens
uppsiktsplikt. http://www.nykoping.se/Global/Kommun_o_politik/politik/Revisionen/Revisionen_2010/KK10_7_23KSuppsiktsplikt.pdf
De verkliga ägarna är Kommunfullmäktige
och ett samlat KS skall föra ägardialog med bolagen.Det är hur tydligt som helst
för mig att hela den process, som varit där Kommunstyrelsens presidium tagit på
sig rollen att spela ägare i dialogen med Nyköpingshems presidium saknar laglig
grund.
Det är KS i sin helhet som skall arbeta och det finns vad jag vet inget
särskilt beslut i Kommunstyrelsen om att delegera något till ett presidie. Med
tanke på Pwc´s revisonsrapport 2010-09-28 så finns det idag ingen i Kommunstyrelsen
som kan säga sig vara ovetande i frågan.
Eftersom jag i Nyköpingshems
styrelse fått berättat för mig vad ”ägaren” anser så är jag och den övriga
styrelsen ordenligt vilseledd. Vad jag lyckats få fram finns det inte ett enda
protokoll från de s.k. ägarmötena.
Varför är det viktigt
för dig att dessa frågor diskuteras?
Helt oberoende av hur andra
politiker uppfattar det jag säger är det helt enkelt min plikt som politiker
att tala om när jag ser att demokratin på olika sätt sätts ur spel.
Är du inte naiv, är
det inte så här det politiska ”spelet” ser ut i hela landet?
Det är möjligt, men nu är jag
politiker i Nyköping i den stad jag är verksam skall svensk lagstiftning gälla
i alla situationer. Jag bryr mig faktiskt inte om någon tycker att sånt här
skall man hålla tyst om. Det finns alldeles för många människor som blir krökta
för att skydda oegentligheter och det är viktigare än om någon enskild politiker
eller parti ogillar mig som person.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar